Новини

Новини
проф. Дуранкев
14 9 21

Проф. Боян Дуранкев, ВУЗФ: Следващите две години не можем да претендираме за влизане в еврозоната

Проф. Боян Дуранкев, икономист, в интервю за предаването "Добър ден, България" на Радио "Фокус".

Водещ: Антикризисен или предизборен бюджет, актуализация на бюджета, гласуваха депутатите? Наш гост е икономистът проф. Боян Дуранкев, преподавател в УНСС и Висшето училище по застраховане и финанси. Проф. Дуранкев, сигурна съм, че сте наблюдавали част от дебатите по актуализацията на бюджета - казвам част, защото едва ли човек може да се въоръжи с толкова търпение да изгледа всичко, казано от народните представители. Каква е вашата оценка като икономист за актуализацията на този бюджет?

Боян Дуранкев: Този въпрос всъщност съдържа най-малко три подвъпроса и вие го разбирате напълно. Първото нещо, което е - много ми напомняше тази актуализация на бюджета знаменитата история на Одисей, когато е минавал покрай островите на сирените, и за да не слуша омайните им песни, е бил принуден сам да помоли да бъде вързан, за да не се отклонява от пътя. По същия начин се пристъпи и в България при актуализацията на бюджета, когато беше внесено предложението от служебното правителство, разбира се, и е интересно много как се получи една еволюция и дееволюция най-накрая на всичко, което беше обсъждано в пленарна зала, защото за да се направи една актуализация, не е достатъчно просто да се поискат едни пари и да се насочат нанякъде, а трябва да се прецени и общата картина на икономиката, на обществото в България, и то в условията на служебен кабинет, а не редовен кабинет. И какво се оказва в края на краищата - оказва се, че прогнозите на правителството, на което много-много не обърнаха внимание в пленарната зала, е, че ще имаме един икономически растеж от 3,5% за годината, инфлацията ще бъде 2,5% най-много процента - 2,1% е записано. Мисля, че по линия на първото, на растежа, той е подценен като възможност за годината. Що се отнася до инфлацията, тя е много силно подценена, защото вече официалната инфлация е над 2%, а до края на годината остават цели три месеца - не е малко. И най-неприятното нещо, което е - че ние отстъпваме от критериите, които трябва да изпълняваме, докато ни приемат в еврозоната, а пък след това вече е по-друго. Това е за т.нар. бюджетен дефицит, който не трябва да бъде над 3%, а е записано, че ще бъде 4,4%. С други думи, обстановката, прогнозната обстановка, защото това не е план, това не са времената до 1990 г., когато се работеше по план и всяко нещо се изчисляваше, включително и заплатата на портиера в Народното събрание се изчисляваше предварително - тези хубави, оптимистични на пръв поглед факти, които ни се представят като прогноза, подсказват, че има потенциал нашата икономика за някаква промяна на бюджета, който беше приет миналата година и не беше актуализиран до този момент, но че се отива към един съществен бюджетен дефицит, което ще попречи през следващите години, най-малко до 2025 г., да претендираме за влизане в еврозоната. И като капак на всичко, да добавя и факта, че България остава наистина единствената страна, която не е подготвила и не е предала своя вариант на Плана за устойчивост до този момент в Европейския съюз, където очаквахме доста солидна сума, при което бюджетният дефицит нямаше да бъде такъв, какъвто е в момента. И така, какво направи Одисей - Одисей направи една проста сметка: приходите ще се увеличат с 2,5 милиарда лева, разходите с 2,3 милиона лева. Т.е. превишение на приходите над разходите - това е напълно възможно да се случи. И въпреки всичко, не можем да кажем, че сме очаровани от всичките тези решения на знаменития наш Одисей, защото като положителни факти, записани в актуализацията, това е първо помощта за бизнеса, защото пандемията си стои, не си отива, а се развихря. И помощите, които са добавъчни, са над 400 милиона лева, така че до Нова година бизнесът може да бъде спокоен. Добавъчни също така имаме 222 милиона лева за социални плащания. И веднага нещо, което набъбна по естествен начин поради двата катастрофални избора на парламент, които бяха проведени, и третия, който предстои - това са цели 133 милиона лева за изборите до края на годината. Дано да са последните избори, защото и тук имаме доста увеличение на разходите.

Водещ: Можем ли да кажем, че харчовете за избори дори надхвърлят социалните харчове?

Боян Дуранкев: Не, не, разбира се, че не могат да надхвърлят, но все пак поорязват възможните социални плащания. Разбира се, това означава някъде поне 50 милиона лева допълнително можеше да се дадат като социални плащания. Хубаво е, че актуализираха донякъде, но при лоши предварителни условия, защото законите не могат да се променят, и плащанията по т.нар. пандемични пътеки за здравеопазването, включително и тази интересна и може би нелоша идея домашното лечение по повод на Ковид-19 да бъде заплащано като лекарства, като част от лекарствата, въпреки че веднага се вижда законовия конфликт, защото този, който ще трябва да изписва рецептите, след това по този начин реже от собствените си приходи. Въобще, което и да е служебно правителство да бъде в България, се сблъсква със закони, които работят в интерес на големите пари, и то много силно в интерес на големите пари. Даже ако мога да си позволя, ако ми позволите, разбира се, едно образно сравнение - приходите са 2,5 милиарда, но тълкувайте, че корупционните, защото корупцията не се унищожава само с махането на тези, които са по върховете, а също така и корупцията, която е заложена в законите, а тя е страшна... Това е т.нар. корупция по американски - фразата е на Джоузеф Стиглиц, нобеловия лауреат, който твърди, че корупционерите така са променили законите, че те работят в интерес на големите пари. Същото е и в България, няма какво да се лъжем. Източването на Здравната каса и също източването на образованието отвсякъде - това нещо са пробойни, които с дипломи от Харвард не можеш да ги запушиш, образно и иронично казано, разбира се. Но все пак да се върна към това, което казах в началото - че едно нещо, което Одисей все пак му се поддаде, а не трябваше да му се поддава.С колеги сме коментирали и продължаваме да коментираме 120 лева добавки към пенсиите и както вие го споменахте, няма начин да не твърдим, че изгодите на големите партии, на едрите партии действително са заложени тук, защото няма никакво основание да даваш 120 лева добавка към пенсиите в момента. Имаш основание да направиш преизчисление на пенсиите и тогава ще се забележи, че ако от Нова година бъдат преизчислени с коефициента, който се предлага, част от пенсионерите ще съжаляват за тази добавка от 120 лева, че не я получават и в бъдеще. Но такова раздаване на калпак, въпреки че финансовият министър се пошегува, че са извадили 1 милион души пенсионери от бедността, а това не е вярно - не се изваждат само с тази добавка, трябва да им осигуриш условия, здравеопазване, култура ако щеш, транспорт, евтини възможности за живот и т.н. Те остават в бедността голяма част от пенсионерите, но тази добавка 120 лева я пишете на сметката на Одисей, който е съблазнен от сирените в случая. Можеше да остане 50 лева, можеше да бъде 70, но 120 лева вече е прекалено, защото нарушава принципа на социалната справедливост. Пак, ако продължа нарушенията на принципа за социалната справедливост, тези 8 лева партийна субсидия също не беше пипната. Очевидно е, че едрите партии имат голяма сметка. И както вече чуваме и в ефира, и по

телевизиите, те оревават навсякъде, че тези пари нямало да им стигнат за изборите. Въобще получава се едно нещо, което ние, икономистите, го наричаме олигопол. Това е партиен олигопол - които имат големите пари, а те идват по линия на тези 8 лева партийна субсидия, те диктуват перата. Това е и в България. Също така едно нещо, което в парламента не беше обсъдено, но следващото правителство ще трябва да го обсъжда вече, това е промяната на данъчната система в България, която е дефектирала отдавна и която на нищо не прилича на европейската данъчна система. Затова имаме и такъв очертаващ се голям бюджетен дефицит, защото олигархията продължава да диктува и в момента, и чрез служебното правителство, което не предложи промяна на плоския данък за физическите лица и фирми, не предложиха и не предвидиха европейски стандарти на данъците. Сигурно ще кажете, че БСП е предложило, но БСП предложи на физическите лица, но защити корпоративния 10% данък. Така че оттам надничат олигарсите. И последната черешка на тортата, с която чашата на търпението преля, това е пътните фирми да получат анекси към договорите - доста солидни сумички, което беше предложено от финансовия министър и от икономическия министър. След като седмици наред ни убеждаваха, че това е незаконно и че плащанията са били незаконни до този момент, се видя, че плащанията в голяма степен са били законосъобразни, въпреки че не са били с някакви ползи за обществото и гражданите. Т.е. и тук големите пари, дълбоката държава е навлязла. И все пак хубаво е, че благодарение на добрите аспекти на актуализацията - хубаво е, че се направиха тези сметки, че се предложи това нещо. Е, това, което трябваше да се направи, а именно да не се увеличават толкова парите за разходи - това не можем да го адмирираме докрай, но все пак да се надяваме, че следващото редовно правителство или най-вече дано да е следващият вече по-мъдър и дано е непросташки парламентът, защото всички сме възмутени, удивени, изумени сме направо от това ниско, калпаво културно ниво на част от нашите законотворци. Но това вече трябва да се решава във времената ноември-декември, когато ще се предлага следващия бюджет за 2022 г., с аспект до 2025 г. - прогнозите, разбира се. Това предстои.

Водещ: Да, наистина предстои и вероятно пак същите хора ще го правят, съдейки по социологическите проучвания - едва ли картината може да се промени драстично за един-два месеца. Проф. Дуранкев, вие откроихте нещо много важно - че така поставен бюджетът, актуализацията на бюджета, не можем да претендираме за влизане в еврозоната до 2025 г. Това толкова ли е лошо? Знаем, че имаше една известна група евроскептици, които съветваха дори да не се влиза в еврозоната, че е рано.

Боян Дуранкев: Аз съм един от сторонниците, и то не почиващ на проста вяра, а на доста факти, данни и възможности, които дава еврозоната. Първото нещо, което е хубаво - че ние се присъединихме към Банковия съюз, защото по този начин контролът върху част от нашите банки, въпреки че и Европейската централна банка още не е идеална, но контролът върху нашите банки, върху нашите плащания ще бъде доста по-стегнат, да го нарека, по-дисциплиниран. И другото е таксите за операции, търговски и лични финансови операции и на физическите лица в Европейския съюз са много по-облекчени и много по-евтини, отколкото преди това. Що се отнася до еврозоната, еврозоната си има своите несъмнени преимущества, при което вече ще имаме много по- олидна подкрепа при кризи, както например тази криза в момента с пандемията, много по-бързо решаване на текущи въпроси, които могат да се решат оперативно, на ниво финансови министри в еврозоната, и много по-голямо доверие на всички инвеститори, които идват в еврозоната. Иначе ние сме в Европейския съюз, но доверието чрез "Шенген" и еврозоната, които ги нямаме, означава, че ние сме още така да се каже в чакалнята да ни приемат в "голямото добрутро". Дано да се случи към 2025 г. Има надежди и индикации, че гледат голямата част от другите страни благосклонно към България в това отношение, особено ако се направят т. нар. очистителни процедури. Много ми е неприятна думата "изчегъртване", тя е доста неприятна и неточна, но става дума за изчистване както на законите, също така и на голяма част от управлението, което беше и което е даже в момента на този етап. Но има път, който трябва да изминем.

Водещ: И още нещо много важно, ще ви помоля с няколко изречения, тъй като сме на финала на нашия разговор. Ще се наложи ли да теглим нов заем или дълг, както се изразявате вие, икономистите?

Боян Дуранкев: Ако икономическият растеж се запази такъв, какъвто е, инфлацията е в прогнозните рамки - това вече аз самият не го вярвам, е сигурно, че служебното правителство, въпреки че има възможност нещо да направи по този повод, имам предвид за следващия заем, съм сигурен, че с преразпределение на средствата вътре в самия бюджет, който е актуализиран, това нещо може спокойно да бъде избегнато. Пак казвам, плюсовете на актуализацията са немалки. Хубаво е, че беше направена. Има резерви вътре, или както някои го наричат, "тлъстинки", които могат след това да се използват до Нова година по един по-добър и по- спешен начин. Ще го наблюдаваме.

http://www.focus-news.net/opinion/2021/09/13/55694/prof-boyan-durankev-sledvashtite-dve-godini-ne-mozhem-da-pretendirame-za-vlizane-v-evrozonata.html