Новини

Новини

Форум „Промени в закона за обществените поръчки“


 На 10.01.2014 г. във Висшето училище по застраховане и финанси – София, се проведе дискусионен форум, посветен на промените в Закона за обществените поръчки.
Форумът беше открит от заместник министър-председателя по икономическото развитие на Р България доц. Даниела Бобева, която представи състоянието на пазара на обществените поръчки в страната.

Презентацията на доцент Бобева, можете да видите тук.

 

Във форума взеха участие редица специалисти в тази област, сред които:

- Цветелина Попова, директор на дирекция „Обществени поръчки и концесии“, Комисия за защита на конкуренцията;
- Мариана Кацарова, директор на дирекция „Правно-нормативно осигуряване“,  Сметна палата на Република България; 
- Теменужка Михайлова и Андрей Хаджийски, главни юрисконсулти в дирекция „Правно осигуряване на инспекционната дейност”, Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ); 
- Васил Сивенов, преподавател във Висшето училище по застраховане и финанси.

Презентацията на Сметната палата, можете да видите тук.

Презентацията  на Агенцията за държавна финансова инспекция, можете да видите тук.

Презентацията на Васил Сивенов, можете да видите тук.

Снимки от събитието, можете да разгледате тук.

Изводът от дискусионния форум беше, че със съвместни усилия на институциите значително могат да бъдат ограничени нарушенията при възлагането на обществените поръчки.


Според  извода на Сметната палата на Р България „ограничаването  на измамите при обществените поръчки е възможна мисия“.
Посочват се и  едни от най-често срещаните нарушения:
- Неизпращане в срок на информация в Регистъра за обществени поръчки  или Официалния вестник на ЕС – 26 % от случаите;
- Поставяне на ограничителни или дискриминационни критерии за подбор и такива, които фаворизират определен кандидат –  19 %;
- Неприлагане на  реда за възлагане с публична покана –  6 %.

 Според анализа на Сметната палата „ако в една компания ръководството е склонно  към нарушения, служителите го приемат за редно“.  В ролята си на контролен  орган, Сметната палата предлага следните решения:
- трайно установена правна рамка по възлагане на обществените поръчки;
- ясно определени функции на служителите и ръководителите, а също така и етична мотивация;
- компетентност на ангажираните с възлагането на обществени поръчки служители, както и на  контролните органи;
- точни указания за оценка на офертите и добре разработени технически спецификации;
- координация между контролните институции и рязко разграничаване на правомощията им;
- контролни дейности, адресирани към ръководството – решенията му да подлежат на предварителен контрол за законосъобразност;
- обществена нетърпимост към корупцията и неизбежност на наказанията при констатиране на нарушения.

            Ян Скварил, управляващ съдружник на „Ейч Ел Би България“, водеща одиторска компания в страната и организатор на форума, сподели изводи от направените анализи от контролните органи в областта на обществените поръчки, както и проучванията на неправителствените организации, свързани с разходването на публичните финанси и прилагането на законодателството в областта на обществените поръчки:
„Ние идентифицирахме три основни групи причини,  водещи до възникването на проблеми и нарушения в областта на обществените поръчки. Това са сравнително честите промени на нормативната уредба в областта на обществените поръчки. Втора група причина представлява умишленото неспазване и заобикаляне на законовите изисквания и осъществяване на корупционни практики. Трета група причини, която ние смятаме за най-съществена, е човешкият фактор и по-точно недостатъчната квалификация на лицата, ангажирани в процеса по планиране, възлагане и изпълнение на обществените поръчки.“
Ян Скварил допълни, че България не е единствената държава, която се бори с проблеми в областта на обществените поръчки:
“В родната ми Чехия бе направена сериозна промяна в ЗОП през април 2012 г. Но едно неотдавнашно проучване между 500 възложители и 150 изпълнители на обществени поръки показа, че:
• 95 % от компаниите все още се сблъскват с предварително нагласени поръчки;
• 70 % от възложителите  на обществените поръчки смятат, че те не са по-прозрачни спрямо ситуацията преди промяната на закона;
• 85 % от възложителите предпочитат да прилагат като единствен критерий икономически най-изгодната оферта, тъй като се притесняват от атаки срещу прозрачността на процедурата;
• 60 % от изпълнителите признават, че е имало случаи, когато са предлагали дъмпигова цена под себестойността на поръчката;
• 90 % от възложителите и 80 % от изпълнителите са убедени, че дъмпинговите цени на офертите за строително-монтажни работи могат да застрашат безопасността на съоръженията.“

 
Интересни бяха и констатациите на Комисията за защита на конкуренцията.  Цветелина Попова, директор на дирекция „Обществени поръчки и концесии“ отбеляза:
 “В последните години, предвид свиването на дейността в икономическия сектор, обществените поръчки се явяват един от основните източници за финансов ресурс за много от предприятията в страната. Предвид на това се наблюдава трайна тенденция към нарастване на броя на участниците в обществените поръчки, а оттам и на броя на подадените жалби в КЗК, които за 2013 год. са 1799 бр. (за сравнение през 2012 год. жалбите са 1469 бр.), което е ръст от 22 %.  Все по-чести са случаите на обжалване на един и същи акт на възложител от множество участници, което води до промяна в правната и фактическа сложност на разглежданите казуси”.

          Данни за нарушения и извършени проверки в областта на обществените поръчки изнесе и Агенцията за държавна финансова инспекция:
 „От общо проверените през 2012 г. 2 446 обществени поръчки – при 1 235 от тях, на обща стойност над 9,3  милиарда лв., са установени нарушения – а това са 51 % от общия брой на проверените поръчки.“

         Възможен изход от сегашното състояние на пазара на обществените поръчки в страната предлага и Васил Сивенов, преподавател във Висшето училище по застраховане и финанси. Според него мерките за справяне с проблемите са в три основни направления:
“Тъй като в процедурите по ЗОП участват и чуждестранни физически и особено юридически лица,  интересно е да се проучат и евентуално приложат добрите стандарти по линия на чуждестранни антикорупционни закони като FCPA на САЩ, например, имащи екстериториално действие. Необходимо е да се установят по-ефективни механизми за взаимодействие между компетентните контролни и правоприлагащи институции като Дирекцията “Финансово разузнаване” на ДАНС, Центъра за превенция на корупцията, Сметната палата, Агенцията за финансова инспекция, Агенцията по обществени поръчки и органите на МВР и прокуратурата, вкл. чрез създаване на  временни работни групи.  Необходимо е специализирано обучение на експертите и контролните органи в областта на прилагането на мерките срещу изпирането на пари като превенция на корупцията при обществените поръчки.“

„Ейч Ел Би България“, като обществено ангажирана компания, анализира резултатите от контролната дейност на Агенцията за държавна финансова инспекция и Сметната палата, свързани с разходването на публичните финанси и прилагането на законодателството в областта на обществените поръчки. Основните изводи на контролните институции сочат, че областта на обществените поръчки е високорискова и е налице необходимост от предприемане на действия за подобряване на предварителния, текущия и последващия контрол.
Анализът показва, че една от основните причини за високия риск в тази област е недостатъчната квалификация на лицата, ангажирани с процеса на планиране, възлагане и изпълнение на обществените поръчки. Ето защо „Ейч Ел Би България“ в партньорство с Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) разработи специална учебна програма и създаде Академия за обществени поръчки към компанията, чрез която да предостави възможност за придобиване на знания и повишаване на квалификацията на всички лица, ангажирани с прилагането на законодателството в областта на обществените поръчки.

Повече информация можете за Академията можете да откриете тук:
www.hlb-bg.com  

 

За организаторите на  форума  „Промени в закона за обществените поръчки“

„Ейч Ел Би България” ООД е част от „HLB International“ – международна мрежа на одиторски и консултантски компании, създадена през 1969 г. Нейните членове са установени в повече от 100 държави, с 14 000 служители в 480 офиса по света. Компанията има дългогодишен опит в областта на одита, данъчните и бизнес консултации в частния и в публичния сектор. Създадена е през 1999 г. под наименованието „БИЕКС ОДИТ” ООД. През 2008 г. компанията е приета за член на “HLB International” и преименувана на „Ейч Ел Би България”.

Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) е първото в България частно специализирано висше училище в областта на финансите, счетоводството, застраховането, социалното осигуряване, финансовия мениджмънт и маркетинг. Висшето училище по застраховане и финанси предлага обучение на високо равнище, съизмеримо с водещи университети от Европа и САЩ. Мисията на ВУЗФ е да подготвя висококвалифицирани специалисти в областта на икономиката и да развива икономическата наука в съответствие с потребностите на съвременната практика.